Tuesday, October 26, 2010

tentang aku....

Dunia sementara, akhirat kekal!



MONDAY, OCTOBER 25, 2010

Cerpen: Diari Diriku

Aku..

Namaku Zainal.

Nama penuhku 'Syeikh Muhammad Zainal Muttakim bin Syekh Muhammad Yusoff'. Panjang sekali kan namaku? Berbelit-belit dalam ic ku. Dan yang paling aku benci sekali apabila hendak mengisi borang. Apa-apa borang la. Seringkali ruangan yang diperuntukkan untuk menulis namaku tidak mencukupi. Menyampahnyeee! Mm..Geram ni. Jangan marah bro!

Tapi yang peliknya.

Orang panggil namaku pendek je.

Enal, Nal dan Z. Pendek kan?


Jenal..!!!

Hehe. Ni nama baruku yang diberikan oleh sahabatku, orang Kelantan. Nama ni aku terima semasa baru masuk UPSI bulan Julai 2008. ‘Jenal’ Tak pernah sama sekali aku menerima panggilan sebegini sebelum ni. Panjang sikit kan berbanding tiga namaku sebelum ini? Mm..J.E.N.A.L.. Haa 5 huruf. Cuma tambah huruf J di depan 'enal'. Betul? Very interesting name! Kalau papa, mama dan adik-beradik aku dengar nama ni pasti gelak teruk. Boleh pecah perut.

Cukup..!!!

Kita masuk bab lain pulok. Ko guano? (Hehe..kawe lulus ambik paper aras tinggi dialek Klate sem lepas, kalu tok silap buleh A+)

Tok payoh kawe blajar dialek Klate ni..sebab romate kawe oghe Bachok. Ari-ari dari bangun tidur hinggolah nak tido, dialek ni la hok kawe dengar.

Mm..Ni cerita penting..

Baca molek-molek.

Aku belajar di UPSI ni dalam bidang Pengajian Malaysia, Fakulti Sains Kemanusiaan. Fakulti yang paling gah di UPSI (Mm..ni pendapat aku je).

Oghe tino.! Ni la masalah aku di UPSI. Pening palo duk mikir sapa loni (Orang perempuan: pening kepala apabila memikirkannya: Takut oghe Johor tok pehe pulok)

Hok bowoh ni beli kamus Klate kalu tok pehe gak. Dop pun suruh oghe Klate terjemah. Tokke aku nok translate butir-butir..!!

Ni ceritonya..

Oghe tino. Ramai sangat hok minat ko ambo. Kawe laghi kot tu, dio maghi kot ni. Porok!! Sudoh doh la..nok wat guano eh?

Mama kawe suruh ngaji molek sinih. Kawe kalu bab-bab oghe tino ni lemoh sikit.
Tapi sejahat-jahat kawe pon, tok rajin lagi kenat (khianat) ko oghe tino. Kawe tahu jugok jago batas agamo. Doso pahalo. Tu kawe dok laghi sokmo tu.

Romate kawe pun dok nasihat sokmo. Dio tengok kawe ym nge oghe tino gak dio larang slaluh. Jadi tak dop peluang kawe nok chat. Kawe tengok jah gapo hok oghe tino ym kawe..macam-macam ado “Ayat-ayat Cinta”.

Parok ginih..punoh-punoh..!!

Nok jadi cekgu gano gini eh..sumbat parok.



Bersambung...

No comments:

Post a Comment